آشنایی با فرآورده ها

خواص عسل گون چیست؟ 13 خاصیت عسل گون که باید بدانید!!!

خواص عسل گون
  • خواص عسل گون بیشتر برگرفته از ویژگی های درمانی و دارویی این گیاه می باشد که پوشش غالب گیاهی محدوده زنبورستان را شامل می شود. گیاه گون که با نام علمی Astragalus شناخته می‌شود، به دو صورت بوته‌ای و علفی رشد می‌کند. بیش از ۸۰۰ گونه از این گیاه در ایران وجود دارد که بیشتر در سلسله جبال مرکزی و رشته کوه‌های زاگرس می‌روید. از آنجایی که گیاه گون اغلب در مناطق خشک می‌روید، نیاز بسیار کمی به رطوبت و آب دارد؛ همچنین این گیاه معطر است و دارای برگ‌های شانه‌ای است که در رنگ‌های سفید، زرد، بنفش، قرمز و صورتی دیده می‌شود.
    از گیاه گون برای تولید محصولات دارویی و خوراکی استفاده می‌شود که یکی از پرطرفدارترین محصولات آن، عسل گون است. این عسل علاوه بر برخورداری از خواص کم نظیر گیاه گون،‌ طعم بسیار دلچسبی هم دارد.
    ما در این مقاله قصد داریم تا به صورت کامل به معرفی این محصول جذاب و همچنین بررسی خواص عسل گون بپردازیم. با ما همراه باشید.

    فهرست مطالب

    مشخصات عسل گون

    یکی از شناخته شده‌ترین گیاهان برای تولید عسل، گیاه گون است که با فراهم کردن بستر مناسبی برای ورود شهد زنبور عسل به کندو، درصد بالایی از تولیدات عسل در ایران را تامین می‌کند. از آنجایی که این گیاه در مناطق زیادی از کشور می‌روید و دسترسی به آن راحت است، بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفته است.
    عسل گون دارای مشخصات زیر است:

    •  عسل گون رنگی کهربایی دارد؛ طیف رنگی عسل گون بسته به منطقه‌ای که رشد یافته و همچنین گونه آن متفاوت است ولی عموماً بین زرد روشن تا قهوه‌ای روشن است.
    •  این محصول دارای رطوبتی به میزان ۱۴.۴ درصد است؛ هرچه عسل از رطوبت کمتری برخوردار باشد دیرتر خراب می‌شود. به همین خاطر برخورداری از این میزان از رطوبت باعث شده تا عسل گون دارای کیفیت بالایی باشد و میزان غلظت آن نیز مناسب باشد.
    •  میزان شیرینی موجود در عسل گون متوسط است و نسبت به عسل‌های عرضه شده در سوپرمارکت‌ها شیرینی کمتری دارد. همچنین بوی آن نیز ملایم است.
    •  عسل گون می‌تواند به میزان ۷۴.۷۵ درصد قندهای بدن را احیاء کند.
    •  میزان قند ساکاروز موجود در این عسل ۱.۷ است.
    •  میزان اسیدیته (PH) عسل گون ۱۸ است؛ این ویژگی در میزان فراهم بودن محیط برای رشد میکروب‌ها و همچنین مزه عسل تاثیر زیادی دارد.
    • این گیاه دارای کریستالیزاسیون متوسط است؛ کریستالیزاسیون در واقع نوعی فرایند طبیعی یا مصنوعی است که در اثر آن یک کریستال ایجاد می شود. هرچه عسل گرده بیشتری داشته باشد، کریستال بیشتری در آن تشکیل می‌شود. وجود کریستال در عسل به علت گلوکز موجود در آن است و بجز ایجاد تغییر در بافت و رنگ عسل، مشکل دیگری ایجاد نمی‌کند.
    •  نسبت فروکتوز به گلوکز در عسل گون ۱.۱۰ است؛ میزان نسبت فروکتوز به گلوکز از مهم‌ترین شاخصه های سلامت عسل طبیعی است و حداقل میزان آن باید ۰.۹ باشد. عسل هایی که نسبت فروکتوز به گلوکز در آن‌ها بالاتر از ۱ باشد از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و عسل گون از جمله از این محصولات است.
    •  قیمت عسل گون بسته به برگه آزمایش عسل و طعمی که دارد متفاوت است؛ در مقایسه با سایر عسل های طبیعی، عسل گون دارای قیمت متوسطی است و با توجه به خواص پرشماری که در درمان بیماری‌های مختلف دارد، از باکیفیت ترین محصولات موجود در بازار محسوب می‌شود.
    تصویر گیاه گون

    طبع و خواص عسل گون

    عسل گون دارای خواص گوناگونی است و علاوه بر مصارف خوراکی، از آن در صنعت داروسازی و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. از خواص عسل گون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • تقویت معده و سیستم گوارشی بدن
    •  بهبود بیماری‌های کلیوی و درمانی موثر برای سنگ های کلیه و مثانه
    •  کاهش درد مفاصل بدن
    •  بهبود سوختگی و التهاب چشم
    •  افزایش نشاط و شادابی پوست
    •  درمان بیماری‌های کمخونی
    •  تقویت حافظه به علت وجود ویتامین B و استیل کولین
    • افزایش اشتهای کودکان و بهبود عملکرد سیستم گوارشی
    •  کاهش سطح اضطراب بدن و بهبود بی خوابی
    •  تقویت حنجره و بهبود گرفتگی صدا
    • بهبود زخم‌های حلق و ریه با توجه به خواص ضد میکروبی آن
    •  درمان سینوزیت و سرماخوردگی
    •  کاهش فشار خون و پیشگیری از ابتلا به بیماری های عروقی

    با توجه به موارد مطرح شده، مصرف عسل گون منجر به تقویت سیستم ایمنی فرد می‌شود و می‌تواند سهم بالایی در پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها داشته باشد. خواص عسل گون را دست کم نگیرید! این نوع از عسل می‌تواند دارویی طبیعی برای بدن شما باشد.

    قدرت عسل گون برای مراقبت از پوست

    عسل برای قرن‌ها به عنوان یک داروی طبیعی برای مراقبت از پوست مورد استفاده قرار گرفته است. عسل گون سرشار از آنتی اکسیدان ها و خواص ضد باکتریایی است که آن را به یک انتخاب عالی برای تقویت پوست سالم تبدیل می‌کند. عسل نه تنها قدرت تسکین و تغذیه پوست‌های خشک یا تحریک شده را دارد، بلکه فواید درمانی فراوان آن می‌تواند به کاهش التهاب و مبارزه با باکتری‌هایی که باعث آکنه می‌شوند نیز کمک کند.

    فواید شگفت انگیز عسل گون برای معده و دستگاه گوارش

    عسل گون یک درمان سنتی است که قرن‌هاست برای کمک به تسکین مشکلات معده و دستگاه گوارش استفاده می شود. این نوع عسل در درمان سوء هاضمه، ناراحتی معده، گرفتگی عضلات و نفخ موثر است. خواص عسل گون همچنین به کاهش التهاب کمک می‌کند و حاوی آنتی اکسیدان‌های طبیعی برای بهبود سلامت کلی انسان است. عسل علاوه بر اینکه می‌تواند مشکلات گوارشی را تسکین دهد، می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا نیز استفاده شود.

    تقویت سلامت کودکان با عسل گون

    عسل سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌تواند به تقویت ایمنی و بهبود سلامت کلی بدن کمک کند. راه‌های زیادی وجود دارد که عسل می‌تواند برای سلامت کودکان مفید باشد، از کمک به خواب کودکان گرفته تا بهبود هضم غذا. برای افزایش انرژی کودکان، عسل انتخاب سالم‌تری نسبت به تنقلات یا نوشیدنی‌های پر از شکر است. عسل قندهای طبیعی مورد نیاز بدن را بدون کالری و چربی خالی فراهم می‌کند. قند طبیعی موجود در عسل به اطمینان از آزاد شدن مداوم انرژی در طول زمان به جای افزایش سریع قندهای فرآوری شده کمک می‌کند. عسل همچنین دارای خواص ضد میکروبی است که آن را برای درمان بریدگی‌ها و زخم‌های جزئی، کاهش گلودرد در صورت مصرف خوراکی، کاهش سرفه هنگام مصرف قبل از خواب، مبارزه با عفونت‌های سیستم گوارشی و موارد دیگر مفید می‌کند.

    سوالات رایج در مورد مصرف عسل گون

    آیا مصرف عسل گون می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد؟

    با وجود خواص عسل گون، مصرف آن برای افراد زیر توصیه نمی‌شود:

    • افرادی که نسبت به گیاه گون حساسیت دارند.
    • افرادی که در صورت مصرف عسل دچار حساسیت و آلرژی می‌شوند.
    •  زنان باردار و کسانی که به بیماری لوپوس و سایر بیماری‌های خود ایمنی مبتلا هستند.
    • همچنین مصرف بیش از حد آن منجر به کاهش سیستم ایمنی بدن می‌شود.

    آیا مصرف عسل گون تاثیری در بهبود هضم غذا دارد؟

    بله؛ مصرف عسل گون موجب بهبود عملکرد سیستم گوارشی در بدن می‌شود که در نتیجه آن، هضم غذا راحت‌تر صورت می‌گیرد.

    هنگام خرید عسل طبیعی چگونه می‌توانیم عسل گون واقعی را از گونه تقلبی آن تشخیص دهیم؟

    از گذشته تا کنون، همواره عسل‌های تقلبی در بازار وجود داشته‌اند. از آنجایی که تشخیص اصل یا تقلبی بودن آن تنها در شرایط آزمایشگاهی میسر است و انجام این آزمایش‌ها برای عموم مردم هزینه بالایی دارد، افراد باید عسل گون را از مراکز مطمئن و معتبر خریداری نمایند. هیچ یک از روش‌های خانگی برای تشخیص عسل گون اصل از تقلبی از نظر علمی مورد تایید نیست.

    آیا زنبوری که عسل گون تولید کرده است، به طور کامل از گیاه گون تغذیه کرده است؟

    زنبورها از هر گیاهی که در سر راه خود می‌بینند تغذیه می‌کنند و نوع عسل بر اساس بافت گیاهی منطقه‌ای تعیین می‌شود که عسل در آن تولید شده است. در مناطقی که بیشتر پوشش گیاهی غالب آن را یک گیاه تشکیل دهد ( معمولا بیش از 50درصد پوشش منطقه) نام عسل را بر اساس نام آن گیاه انتخاب می کنند. به همین دلیل عسل گون همانند سایر عسل های طبیعی می تواند از گرده گل های متعددی تهیه شده باشد، اما گیاه گون یشترین سهم را در این عسل ها دارد.

    برای درمان بیماری‌ها عسل گون بهتر است یا عسل آویشن؟

    عسل گون و عسل آویشن هر دو در درمان آلرژی، دردهای مفصلی، دردهای ریه و بیماری‌های معده و کاهش التهاب و سوزش آن موثر هستند و دارای عطر ملایمی هستند. ولی عسل گون علاوه بر موارد ذکر شده در درمان بیماری‌های قلبی و عروقی نیز موثر است.

    عسل گون اینشهد؛ با اطمینان و ضمانت خرید کنید

    همواره عسل‌های تقلبی به عنوان عسل طبیعی در بازار به فروش می‌رسند و از آنجایی که تنها در شرایط آزمایشگاهی و با استفاده از دستگاه‌های مخصوص می‌توان اصالت آن را سنجید، عده زیادی از خرید عسل گون طبیعی و با کیفیت، بی‌بهره مانده‌اند. از آنجایی که اینشهد سابقه چندین ساله در زمینه تولید و عرضه محصولات و فرآورده‌های عسل دارد و زنبورداران معتبر، فرآورده‌های زنبورداری خود را بدون واسطه در اختیار مشتریان قرار می‌دهند، شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی فرآورده های زنبورداری اینشهد، علاوه بر خرید عسل طبیعی با بالاترین کیفیت، فرآورده های با تضمین اصالت و با بالاترین کیفیت خریداری نمایید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    بازگشت به لیست

    دیدگاهتان را بنویسید