آشنایی با فرآورده ها

مهم ترین خواص عسل کنار، 8 خاصیت درمانی عسل کنار

خواص عسل کنار
  • حتما شما هم تا به حال راجع به خواص عسل کنار شنیده‌اید؛ عسل کنار یا عسل سدر، یکی از انواع عسل است که از شهد شکوفه های درخت سدر تولید می‌شود. این درخت یکی از درختان بومی و خودرو در نواحی جنوبی ایران است و بیشتر در استان‌های فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر دیده می‌شود. با توجه به خواص بالای این محصول و اینکه تولید آن در کشور خودمان امکان پذیر است، در این مقاله می‌خواهیم به طور مفصل با خواص عسل کنار آشنا شویم. پس با ما همراه باشید.

    فهرست مطالب

    آشنایی با عسل کنار

    زنبورها برای تولید عسل تقریباً بر روی هر شکوفه‌ای می‌نشینند، ولی از آنجایی که هنگام گل‌دهی درخت سدر دیگر درختان شکوفه نمی‌دهند، عسل کنار از خلوص بالایی برخوردار است و درصد بالایی از این عسل مربوط به شهد شکوفه‌های درخت سدر است.
    عسل کنار نسبت به سایر عسل ها از قند فروکتوز بیشتری برخوردار است. میزان ساکارز استاندارد موجود در عسل طبیعی باید کمتر از ۵ درصد باشد ولی در عسل های کنار، این مقدار بالاتر از ۵ درصد است و مقداری بین ۷ تا ۱۴ درصد دارد؛ چرا که درصد ساکارز موجود در شکوفه های درخت سدر نسبت به شکوفه سایر درختان بالاتر است و این مقدار دلیل بر کیفیت پایین آن نیست.
    رنگ عسل کنار بسته به نوع درخت سدر و منطقه رویش آن و همچنین مدت زمان نگهداری آن متفاوت است. هرچه زمان بیشتری از تولید عسل کنار بگذرد، رنگ آن تیره تر می‌شود. به طور کلی رنگ عسل کنار عقیقی مایل به قرمز است. این عسل یک یا دو سال بعد از تولید شروع به شکرک زدن می‌کند که امری طبیعی است. عطر و طعم عسل کنار نیز دلپذیر است؛‌ به همین خاطر مورد پسند بسیاری از مردم قرار گرفته است.

    خواص عسل کنار- تصویر 1

    انواع خواص عسل کنار

    عسل کنار علاوه بر طعم و عطر بی‌نظیری که دارد، دارای خواص فراوانی است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    عسل کنار در طب سنتی

    عسل کنار خواص بی‌شماری در درمان‌های دارویی دارد و در طب سنتی نیز از آن استفاده می‌شود؛ چرا که این عسل بر خلاف سایر انواع عسل مزاجی سرد و خنک دارد و در طب سنتی برای افراد گرم مزاج تجویز می‌شود.

    فواید عسل کنار برای زنان

    به دلیل وجود سطح بالای ویتامین D در عسل کنار، مصرف آن به بانوان توصیه می‌شود. همچنین مصرف عسل منجر به کاهش دردهای قاعدگی، درمان عفونت های رحمی، رفع لکه بینی، افزایش میل جنسی و همچنین درمان عفونت‌های قارچی می‌شود.

    عسل کنار برای مردان

    دانشمندان معتقدند به دلیل خواص موجود در عسل کنار، برای مردان منجر به تقویت قوای جنسی و همینطور تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و در برخی موارد می‌تواند در درمان ناتوانی های جنسی نیز موثر واقع شود.

    خواص عسل کنار- تصویر 2

    عسل کنار برای ترمیم زخم

    با مصرف عسل کنار، همانند خرید عسل آویشن می توانید از خواص آنتی بیوتیکی و ترمیم کنندگی این ماده جادویی بهره ببرید؛ به همین خاطر مصرف آن منجر به ترمیم زخم های سطحی بدن می‌شود.

    عسل کنار برای بهبود گرفتگی عروق

    عسل کنار برای درمان بیماری های قلبی-عروقی و گرفتگی رگ‌های قلب توصیه می‌شود. در واقع این عسل دارای آنزیم‌هایی است که می‌تواند چربی‌های رگ‌های بدن را تجزیه کند و منجر به باز شدن رگ‌های قلبی شود. پزشکان به افراد توصیه می‌کنند شب‌ها بلافاصله پیش از خواب، یک قاشق عسل میل کنند تا از ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی در امان باشند.

    تنظیم دمای بدن با عسل کنار

    مصرف عسل کنار منجر به کاهش حرارت بالای بدن می‌شود. در نتیجه با توجه به خواص عسل کنار، مصرف آن دمای بدن را تنظیم می‌کند.

    خواص عسل کنار برای پوست

    عسل کنار خاصیت آبرسانی بالایی دارد و استفاده از آن به عنوان ماسک بر روی پوست، منجر به کاهش چین و چروک صورت و همچنین بهبود جای زخم می‌شود. با توجه به خواص عسل کنار،هنگامی که از عسل به عنوان ماسک صورت استفاده می‌شود، پس از شستشوی صورت سلول‌های مرده پوست نیز جدا می‌شوند؛ به همین خاطر فرد پوستی شفاف را تجربه می‌کند. همچنین عسل در درمان آکنه و چربی‌های پوستی نیز موثر است و سطح باکتری‌های موجود بر روی پوست را به حد تعادل می‌رساند.

    آیا عسل کنار در بهبود بیماری های گوارشی موثر است؟

    پزشکان معتقدند مصرف عسل کنار می‌تواند تاثیر بالایی در درمان رفلاکس، زخم معده، یبوست و اسهال داشته باشد. زیرا خاصیت ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی از خواص عسل کنار محسوب می‌شود و دشمن اصلی هلیکوباکتری، عامل زخم معده در افراد است.

    عسل کنار برای درمان کمردرد

    یکی از راه‌های غیر شیمیایی برای درمان کمردرد، استفاده از عسل کنار به صورت خوراکی و موضعی است. برای مثال، مصرف عسل کنار تنش های عصبی موجود در بدن را کاهش می‌دهد و به دلیل خواص موجود در عسل کنار دردهای عصبی کمر کاهش پیدا می‌کند.

    خواص عسل کنار برای کبد

    با توجه به آنتی اکسیدان هایی که در عسل کنار وجود دارد، مصرف آن منجر به کنترل قند خون و پاکسازی کبد می‌شود. در واقع محافظت از کبد در برابر عوارض داروهای شیمیایی از خواص عسل کنار است.

    خواص عسل کنار در بارداری

    از آنجایی که مصرف عسل کنار منجر به کاهش کم خونی و همچنین تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر می‌شود، مصرف آن برای زنان باردار توصیه می‌شود

    عسل کنار برای کودکان

    با توجه به ارزش بالای غذایی عسل کنار، مصرف این محصول برای کودکان توصیه می‌شود. با توجه به خواص عسل کنار، مصرف آن منجر به افزایش هضم غذا در بدن می‌شود و یکی از رایج‌ترین درمان ها برای گلودرد کودکان، مصرف عسل کنار است.

    آیا عسل کنار برای ببماران مبتلا به دیابت مفید است؟

    از آنجایی که عسل کنار شیرین کننده مصنوعی ندارد، مصرف آن برای بیماران مبتلا به دیابت مانعی ندارد. در واقع افزایش سطح انسولین و کنترل میزان قند خون بدن از خواص عسل کنار است و مصرف آن می‌تواند برای بیماران مبتلا به دیابت مفید باشد.

    خواص عسل کنار برای تقویت مغز و اعصاب

    تحقیقات نشان می‌دهد عسل کنار بخاطر وجود ویتامین D، خاصیت ضدافسردگی و ضد تشنج دارد و مصرف عسل کنار منجر به رفع خستگی بدن و افزایش سطح آرامش فرد می‌شود

    فواید و مضرات عسل کنار

    عسل کنار همانند هر محصول دیگری هم فواید و هم مضرات خاص خودش را دارد. از فواید آن می توان به کاربرد آن در درمان انواع بیماری‌ها و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.
    اگر عسل کنار بیش از حد مصرف شود، منجر به افزایش وزن، ایجاد اختلالات عصبی و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. همچنین مصرف آن برای نوزادان و کسانی که واکنش‌های آلرژیک نسبت به عسل دارند توصیه نمی‌شود.

    عسل کنار اینشهد؛ بهترین تجربه برای خرید عسل طبیعی

    خرید عسل طبیعی از دیرباز جایگاه ویژه‌ای در میان خانواده‌های ایرانی داشته است. این محصول بی‌نظیر علاوه بر طعم دلچسبی که دارد، خواص درمانی زیادی نیز دارد. از آنجایی که کیفیت عسل همواره بزرگترین دغدغه مردم بوده است، ما در اینشهد تمام محصولات را با تضمین بالاترین کیفیت به دست مشتریان می‌رسانیم.
    برای خرید عسل کنار می‌توانید به بخش فروشگاهی وب سایت اینشهد مراجعه کنید و طعمی دلپذیر و به یاد ماندنی را تجربه کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای
    بازگشت به لیست

    دیدگاهتان را بنویسید