دانستنی های عسل

تشخیص عسل طبیعی از غیر طبیعی – روش علمی

تشخیص عسل طبیعی
  •  عسل اگر به صورت طبیعی تولید و فرآوری شده باشد خواص درمانی بیشماری داشته و برای سلامتی و تندرستی مصرف کنندگان مزایای بسیار زیادی خواهد داشت. به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال خرید عسل طبیعی هستند. با این حال در شرایط کنونی و در آشفته بازار عسل و فرآورده های زنبورداری، شاهد انواع و اقسام مختلف عسل‌هایی هستیم که به صورت غیر طبیعی و تقلبی تولید شده‌ و با عنوان محصول ۱۰۰% خالص و طبیعی در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرند. بسیاری از افراد نیز توان تشخیص عسل طبیعی از غیر طبیعی را ندارند و لذا فریب این افراد را خورده و محصول تقلبی را به جای محصول اصل و خالص خریداری می‌کنند که علاوه بر ضرر های مالی، در بسیار از موارد به سلامتی خود آسیب وارد می کنند. لذا تشخیص عسل طبیعی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید پیش از خرید این محصول انجام دهید.
    ابتدا اجازه دهید با توجه به روش تولید، با سه دسته عسل که عبارتند از “عسل طبیعی”، “عسل تغذیه” و ” عسل صنعتی” به صورت مختصر بیشتر آشنا شویم.

    فهرست مطالب

    عسل طبیعی

    همانگونه که می دانید عسل‌ طبیعی از شهد گل‌ها و یا گیاهانی به وجود آمده‌اند که زنبور عسل آن‌ها را فرآوری نموده و پس از تغلیظ، در کندوی خود ذخیره و نگهداری کرده است. دو فاکتور اصلی در این تعریف عبارتند از:

    1. تولید توسط زنبور عسل
    2. استفاده از شهد طبیعی گلها

    عسل طبیعی شامل تمام خواص دارویی و درمانی گل هایی است که از شهد آنها استفاده کرده است.

    عسل‌ های طبیعی از دو ویژگی اصلی برخوردار هستند؛

    1. این محصول باید حتماً توسط زنبور عسل تولید شود.

    2. منبع آن شهد گل‌ها و گیاهان باشد. وجود این موارد، عسل طبیعی و خالص را از عسل غیر طبیعی و تقلبی متمایز خواهد ساخت.

    عسل تغذیه

    برخی از زنبورداران برای افزایش میزان تولید عسل توسط زنبور ها، از شربت و شهد دست سازی که ترکیبی از آب، شکر و سایر افزودنی ها است می کنند. با این کار زنبور ها به جای صرف زمان زیاد برای پرواز در محدوده پنج کیلومتری کندو و جمع آوری شهد گل ها، از شربت کنار کندو استفاده کرده و میزان بازدهی کندو ها را چند برابر می کنند. در این تعریف دو فاکتور برای تولید عسل وجود دارد: تولید توسط زنبور عسل و استفاده از شربت و شهد دست ساز
    عسل تغذیه ای فاقد خواص دارویی و درمانی می باشد. زیرا از شهر گل ها تولید نشده است.
    بدین ترتیب اگر زنبور عسل از قند، شکر، آب میوه و .. تغذیه کرده باشد، محصول به دست آمده عسل طبیعی نخواهد بود.

    عسل صنعتی

    این ماده شیرین که نباید عنوان عسل را به آن اضافه نموده، در کارگاه ها و کارخانه های صنعتی با ترکیب شکر و مواد شیمایی تولید شده و در پروسه تولید آن حتی از زنبور عسل هم استفاده نمی شود. متاسفانه با اضافه کردن انواع اسانس های معطر و خوش بو، امکان تولید عسل های خوشمزه و تنوع طعم بالا و هزینه بسیار پایین فراهم شده که با مبالغ بالا فروخته می شود.
    در تولید این عسل ها نه از شهد گل استفاده شده و نه خبری از زنبور عسل هست.
    نه تنها هیچ فایده و خاصیت درمانی ندارند، در بسیار از موارد حتی می توانند خطرناک و زمینه ساز بیماریهای عفونی و سرطان ها نیز باشند. در فیلم زیر می توانید یکی از روش های تولید این ماده شیمیایی خطرناک را مشاهده کنید!

    حالا که با انواع عسل آشنا شدید به بررسی روش های شناسایی و تشخیص عسل طبیعی می پردازیم. روش های که در بسیاری از سایت ها و شبکه های اجتماعی بدون هیچ گونه سند و مبنای علمی قابل مشاهده است و متاسفانه نه تنها باعث ایجاد باور های غلط در بین مردم شده، بلکه به سودجویانی که اقدام به تولید عسل غیر طبیعی نموده اند کمک می کنند تا با انجام این روش ها، عسل تقلبی را به جای عسل طبیعی به فروش برسانند.

    تشخیص عسل طبیعی بر اساس غلظت

    عسل‌های طبیعی را می‌توان با توجه به میزان چسبندگی آن‌ها مورد شناسایی قرار داد و یا این محصول را به دلیل غلظت بالاتری که نسبت به نمونه‌های غیر طبیعی دارند تشخیص داد.

     این یک باور اشتباه است. زیرا عواملی از قبیل نوع گل های زنبورستان و منطقه جغرافیایی برداشت عسل در میزان غلطت عسل تاثیر دارد. به عنوان مثال عسل های مناطق شمال کشور به دلیل وجود رطوبت زیاد، روان هستند.

    تشخیص عسل خالص بوسیله عطر و بو

    عسل طبیعی مزه و طعم ویژه‌ای داشته اما این مزه و طعم در مدت زمان طولانی در دهان باقی نخواهد ماند. این در حالی است که عسل‌های تقلبی و غیر طبیعی مزه و یا طعمی ماندگار در دهان دارند. به این دلیل که در ساختار آن‌ها از بعضی شیرین کننده‌ها استفاده شده است. بسیاری از افراد می‌توانند عسل طبیعی را از عسل غیر طبیعی از طریق استشمام بوی آن مورد شناسایی قرار دهند.
    طبق این قاعده در صورتیکه درپوش ظرف عسل مورد نظر شما مدت زمانی بسته باشد، اگر پس از باز کردن آن، قادر به استشمام بو و رایحه کاملا مطبوع عسل باشید این محصول، طبیعی خواهد بود. لازم به ذکر است که هر کدام از انواع عسل‌های طبیعی از بوی ویژه‌ای برخوردار شده‌اند که متناسب با گل‌هایی است که زنبور عسل از آن‌ها استفاده کرده است.
    بنابراین اگر عسلی را مشاهده کردید که از بوی خاصی برخوردار نبود، بدانید که محصولی تقلبی و یا غیر طبیعی است. عسل‌های طبیعی با سرعتی بالا در دهان آب شده و سپس تولید انرژی می‌کنند. اما عسل غیر طبیعی، طعمی شبیه به آبنبات دارد.

    این یک باور اشتباه است. همانگونه که در تولید عسل تغذیه و صنعتی توضیح دادیم، در تولید این فرآورده ها از اسانس های طعم دهنده و معطر استفاده می کنند که بسیار فریبنده است. میزان شیرینی، عطر و طعم عسل ها با توجه به شهد گل ها متفاوت می باشد و حتی برخی عسل ها عطر و طعم ملایمتری دارند.

    تشخیص عسل طبیعی با کبریت

    شما می‌توانید برای شناخت عسل طبیعی از یک کبریت استفاده کرده و نوک آن را به عسل آغشته سازید. پس از چند لحظه عسل را از روی نوک کبریت برداشته و آن را پاک کنید. بعد از این کار کبریت را روشن کنید.
    اگر عسل مورد نظر شما از نوع تقلبی باشد، روشن نخواهد شد. اما اگر عسل، طبیعی باشد چوب کبریت روشن می‌شود. چرا که عسل‌های تقلبی دارای رطوبت هستند.

    این یک باور اشتباه است. عسل های شمال و جنوب کشور به طور طبیعی دارای رطوبت بالایی هستند

    تشخیص عسل طبیعی با دستمال کاغذی

    با استفاده از یک دستمال کاغذی نیز قادر به تشخیص عسل‌های طبیعی را از محصولات غیر طبیعی خواهید بود. پس یک دستمال کاغذی برداشته و مقداری از عسل مورد نظر خود را بر روی آن بریزید.
    در این صورت اگر محصول شما کاملاً طبیعی و اصل باشد، به هیچ عنوان به پشت دستمال کاغذی نفوذ نکرده و آن را مرطوب و یا خیس نخواهد کرد. در حالی که عسل‌های تقلبی و یا غیرطبیعی بلافاصله به پشت دستمال نفوذ کرده و آن را مرطوب خواهند ساخت. چرا که این محصولات رطوبت بالایی دارند.

    این یک باور اشتباه است. عسل های شمال و جنوب کشور به طور طبیعی دارای رطوبت بالایی هستند

    تشخیص عسل طبیعی با کاغذ

    برای این آزمایش باید از یک تکه کاغذ استفاده کنید. پس تکه کاغذی بردارید و مقداری عسل بر روی آن قرار دهید. در صورتی که عسل مورد نظر شما از نوع تقلبی و یا غیر طبیعی باشد و در ترکیبات آن از آب استفاده و آن را رقیق کرده باشند، بخشی از آن به کاغذ جذب خواهد شد و بر روی کاغذ، لکه مرطوبی را مشاهده خواهید کرد. عسل طبیعی از چنین ویژگی برخوردار نبوده و اثر رطوبت بر روی کاغذ نخواهد گذاشت.

    این یک باور اشتباه است. عسل های شمال و جنوب کشور به طور طبیعی دارای رطوبت بالایی هستند

    تشخیص عسل طبیعی با آب سرد

    اگر می‌خواهید عسل طبیعی را از نوع غیر طبیعی به وسیله آب سرد تشخیص دهید، باید مقداری آب سرد فراهم نموده و آن را در یک لیوان بریزید. پس از آن یک قاشق عسل برداشته و به مرور و به آرامی آن را در آب روان کنید. در این صورت عسل باید شکل و ساختار خود را حفظ کرده و یا حل نشود.
    در غیر این صورت تقلبی خواهد بود. از سوی دیگر در شرایطی که عسل طبیعی را به صورت ناگهانی و یکباره در آب می‌ریزید در ته ظرف ته نشین شده و شکل خود را کاملا حفظ کرده و با سرعتی بسیار کم به شکل کف ظرف در خواهد آمد. عسل طبیعی در آب سرد حتی با هم زدن نیز با دشواری حل می‌شود.

    این یک باور اشتباه است. غلطت و رطوبت ها عسل های طبیعی با یکدیگر متفاوت است. برخی عسل ها غلیظ بوده و رطوبت کمی دارند، برخی روان بوده و رطوبت بالایی دارند

    تشخیص عسل طبیعی با آتش

    عسل‌هایی که به صورت طبیعی فراهم شده‌اند را می‌توانید با آتش و یا حرارت دهی نیز از نوع غیر طبیعی تشخیص داده و آن‌ها را شناسایی کنید. نکته قابل توجه این است که اگر عسل طبیعی تحت حرارت و در معرض آتش قرار بگیرد، رنگ آن دچار تغییر شده و به رنگ کاراملی تبدیل خواهد شد.
    اما کف نخواهد کرد. اما اگر عسل غیر طبیعی و یا تقلبی را تحت حرارت و یا در معرض آتش قرار دهید کف کرده و یا حباب‌هایی را بر روی آن مشاهده خواهید نمود.

    این یک باور اشتباه است

    تشخیص عسل طبیعی با زرده تخم مرغ

    این روش تشخیص عسل طبیعی از غیر طبیعی راهکاری جالب توجه است. برای این منظور باید از زرده تخم مرغ استفاده کرده و سپس عسل مورد نظر خود را با این زرده مخلوط و کاملاً ترکیب کنید. اگر عسل مورد نظر شما طبیعی باشد شبیه زرده تخم مرغ پخته خواهد شد. اگر این رویداد را مشاهده نکردید مطمئن باشید که محصول مورد نظر تقلبی و یا غیر طبیعی است.

    این یک روش ابداعی بوده که هیچ مبنای علمی ندارد

    تشخیص عسل طبیعی با سرکه

    برای اینکه بتوانید عسل طبیعی را از عسل غیر طبیعی تشخیص دهید می‌توانید از سرکه نیز استفاده کنید. برای دستیابی به این هدف باید چند قطره سرکه فراهم کرده و پس از آن مقداری آب بردارید. سپس عسل مورد نظر خود را نیز با آن همراه کرده و مواد را با یکدیگر ترکیب و مخلوط سازید.
    این امکان وجود دارد که محصول مورد نظر شما سفت و سخت شده و به حالت فوم درآید. در صورت مشاهده چنین رویدادی مطمئن باشید که عسل شما از نوع غیر طبیعی و یا تقلبی است.

    این یک روش ابداعی بوده که هیچ مبنای علمی ندارد

    تشخیص عسل طبیعی در آب

    یکی دیگر از روش‌های تشخیص عسل طبیعی از غیر طبیعی کمک گرفتن از آب است. پس یک لیوان آب فراهم کنید. سپس یک قاشق عسل برداشته و یک رشته از آن را از بالا به درون لیوان آب بریزید. در این صورت اگر محصول مورد نظر شما عسل طبیعی باشد بدون حل شدن به انتهای لیوان خواهد رسید و ته ظرف جمع خواهد شد. در حالی که عسل غیر طبیعی از این ویژگی برخوردار نبوده و با سرعت بسیار بالایی در آب حل می‌گردد.

    این یک باور اشتباه است. غلطت و رطوبت ها عسل های طبیعی با یکدیگر متفاوت است. برخی عسل ها غلیظ بوده و رطوبت کمی دارند، برخی روان بوده و رطوبت بالایی دارند.

    در ادامه مطمئن ترین روش‌های تشخیص عسل طبیعی از غیرطبیعی اشاره خواهیم کرد تا خریداران در هنگام خرید عسل طبیعی با دشواری مواجه نشوند

    آزمایشگاه عسل و مواد غذایی

    همانطور که گفتیم بهترین راه برای تشخیص عسل طبیعی، استفاده از نتایج آزمایشگاه است. اما فقط توجه کردن به یک پارامتر از انواع داده هایی که در آزمایش به دست می آید کار درستی نیست. اگر می خواهید به طور دقیق و مشخصی بهترین روش تشخیص عسل طبیعی را پیگیری کنید، باید اطلاعات کاملی در مورد ویژگی های عسل طبیعی داشته باشید. در مقاله ای جداگانه به معرفی پارامتر ها و شاخص های ارزیابی عسل در آزمایشگاه خواهیم پرداخت.

    اعتماد به زنبوردار و فروشنده

    بهترین و مطمین ترین روش تشخیص عسل طبیعی، اعتماد به فروشنده عسل می باشد. به قول قدیمی ها، برای خرید عسل به عسل نگاه نکن، به فروشنده و صداقت او اطمینان داشته باش.
    زنبورداران صادق و معتمد، سایت ها و فروشگاه های معتبر که فروشنده عسل طبیعی هستند، هیچ گاه اعتبار خود را با عرضه عسل غیراستاندارد خدشه دار نمی کنند. پس اگر زنبوردار قابل اعتماد می شناسید و یا تجربه خرید خوب از یک فروشگاه اینترنتی را داشته اید، سعی کنید همواره از همان فروشنده خرید کنید.
    ما پس از سال ها حضور در عرصه تولید و فروش محصولات زنبورداری و با همکاری زنبوردارانی که صداقت و درستکاری آنها به ما اثبات شده است، با اطمینان عسل های طبیعی تولید شده معدود زنبورکاران همکار خود را عرضه می کنیم.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    بازگشت به لیست

    دیدگاهتان را بنویسید